passarel.la per vianants sobre la riera de la Bisbal
El Vendrell
La realització d’una passarel.la per vianants sobre la riera de la Bisbal recolzant-se ens un dels seus costats sobre el Passeig de les Bòbiles, ens serveix d’excusa per col·locar un element que ajudi a vestir un espai públic encara erm.
El passeig de les Bòbiles és avui un espai amb vocació d’espai públic que només compta amb la xemeneia de l’antiga fabrica Miret com a fita que ens parla del seu passat.
A mida que afegim elements i equipaments –avui una passarel.la, demà una pèrgola, passat demà uns jocs infantils…– anirem vestint el Passeig i li donarem el caràcter que avui li manca.
Però aquests elements han de tenir també el caràcter per ells mateixos, han de ser singulars, projectats amb una finalitat no només d’us i funcionalitat sinó també emfatitzant l’aspecte estètic.
Considerant el diferent caràcter i ús d’ambdós costats de la riera, l’ample de la passarel·la varia per fer-se més ample al desembocar al passeig de les Bòbiles. Aquest diferència d’amplada de la passarel.la també compleix una funció “d’engany” visual, donat que des del costat del Botafoc, on la passarel.la es mes estreta es genera una falsa perspectiva donant la sensació que la passarel·la es mes curta i així el centre del Vendrell es percep com més proper. Des del costat del passeig es produeix l’efecte contrari.
En aquesta proposta s’emfatitza la actuació en el costat del Passeig de les bòbiles disposant un “màstil” d’acer corten del que parteixen un tirant per banda que subjecten la passarel.la que finalment desemboca a la vorera oposada. Aquest “màstil”, o pal de vela, entra en diàleg amb la xemeneia existent, romanent de l’antiga fàbrica Miret i significaria una nova fita visible des de força distància i prenent un marcat protagonisme.
Pel que fa al funcionament estructural , el pal de vela, ancorat al terreny, s’encarrega de subjectar la passarel.la mitjançant un tirant per banda que surt del cap i que en un punt determinat es divideix i suspendre el tauler en diferents punts. En aquest cas, el tauler de l passarel.la és de secció molt prima, donat que la major responsabilitat estructural recau sobre el pal de vela.
En quan als materials, el pal de vela o masteler es realitza amb acer corten i un nucli de formigó armat, a la part posterior del pal de vela, de cara al passeig de les bóbiles XXXXXXXXXXXX
Situació: El Vendrell
Client: Ajuntament del Vendrell
Concurs: 2010
Projecte executiu: 2011
Estructura: BOMA – Brufau, Obiol, Moya & Asociados
Construcció: Pendent